Autor: Matt Taibbi

„Nienawiść sp. z o.o. Jak współczesne media każą nam gardzić sobą nawzajem” autorstwa Matt Taibbi

Przyznaję, że ten tytuł wybrałam do przeczytania, bo bardzo mnie zdziwiło, że wydawnictwo Czarne, które cenię wydało książkę Matta Taibbi osoby, która zbudowała swoją rozpoznawalność na pluciu jadem, agresywnych wypowiedziach i oblewaniu ludzi kawą.

I powiem, że już wiem i już rozumiem!

Momentami to również potyczka z kolegami po fachu.

To ciekawie przedstawiona machina medialna. Znajdziemy tu konkretne przykłady na niszczenie odbiorcy przez współczesne media oraz mechanizm postępującej segregacji mediów pod konkretne grupy odbiorców.

Brak bezstronnych mediów.

Brak rzetelnych informacji.

Brak zróżnicowania w narracji medialnej.

Konkretny przekaz – konkretny odbiór. Media już nie zostawiają miejsca na krytyczną analizę serwowanych informacji. Mamy odebrać dany przekaz w określony, zaplanowany, oczekiwany sposób. A zinterpretowane już informacje mają wielkie brzemię ideologiczne.

Media, a precyzyjniej dziennikarze mają za zadanie wzbudzać w odbiorcach nienawiść i strach. Autor sam wyjaśnia: „Trzonem naszej roboty jest mówienie wam, co, kto, kiedy, gdzie, dlaczego i jak, i to jak najszybciej. Jesteśmy w tym dobrzy, kiedy rozmawiamy z wieloma ludźmi, tymi, którzy wiedzą i którzy powiedzą wam, co myślą, a nie to, co my myślimy.”

Momentami to również potyczka z kolegami po fachu, a momentami są to ogólne wnioski dotyczące wszystkich osób wykonujący ten zawód. „Mamy teraz wielu ludzi, którzy robią to, co ja – to jest piszą drwiąco, z zamiarem rozjuszenia odbiorców.”

Dlaczego nadal ufamy mediom? Dlaczego nadal Dziennikarze są postrzegani w kategorii autorytetu?

Gorąco polecam tę lekturę, zdecydowanie zmusi ona do refleksji do naszego odbioru przekazu medialnego. Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Czarne.